Justificació de la iniciativa
L’Ajuntament de Rubí ha iniciat la redacció del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM). El POUM és l’instrument d’ordenació urbanística integral del territori que ha de permetre planificar el desenvolupament urbanístic del municipi i que per tant, afecta directament al conjunt de la població de Rubí.
En exercici de l’autonomia organitzativa municipal, l’Ajuntament de Rubí té la voluntat de crear un Consell Consultiu com a òrgan de caràcter informatiu i deliberatiu, als efectes de garantir l’efectivitat dels drets d’iniciativa, informació i de participació de la ciutadania en el procediment de redacció i tramitació del POUM, el règim del qual s’haurà de regular mitjançant un Reglament organitzatiu, de conformitat amb la previsió continguda a l’article 6.2.b) del Reglament Orgànic Municipal (ROM)
Així mateix, el Programa del Participació Ciutadana del POUM (PPC), que formarà part de la documentació del POUM, preveu, entre els mecanismes de participació, el Consell Consultiu del POUM com a òrgan de caràcter informatiu i deliberatiu als efectes de garantir l’efectivitat dels drets d’iniciativa, informació i de participació de la ciutadania.
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del Reglament d’organització i funcionament del Consell Consultiu del POUM, es duu a terme una consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Rubí, amb la voluntat de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma, sobre:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
c) Els objectius de la norma
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
Els Poders públics, en la seva actuació, estan sotmesos, entre d’altres, al principi de participació ciutadana en els assumptes públics.
El Consell Consultiu del POUM és l’òrgan previst per fer efectiva la participació ciutadana en el marc del POUM i es crea en l’exercici de la potestat auto organitzativa de l’Ajuntament amb la finalitat d’integrar la participació dels ciutadans i també dels organismes amb competències en l’àmbit municipal, en els treballs de redacció del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Rubí.
En tant que òrgan de participació, de caràcter informatiu i deliberatiu, d’acord amb el ROM, cal dotar el Consell d’un reglament d’organització i funcionament que n’estableixi els aspectes bàsics organitzatius i de funcionament per tal de poder implementar les accions participatives previstes al Programa de Participació ciutadana. Entre altres aspectes, el reglament del Consell Consultiu haurà de concretar les funcions i els òrgans que formen part del Consell així com la seva composició i el règim de funcionament.
La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
En l’exercici del dret a l’autonomia organitzativa que la legislació de règim local reconeix a l’Ajuntament, aquest pot crear els òrgans i organismes que siguin necessaris per a la implementació de les polítiques locals. Amb aquesta finalitat, l’Ajuntament regularà el règim de l’òrgan mitjançant un reglament organitzatiu.
En conseqüència, la necessitat i oportunitat d’elaboració del reglament organitzatiu i de funcionament del Consell Consultiu, s’emmarca no només en la necessitat de fer efectives les determinacions previstes al Programa de Participació Ciutadana sinó també en l’exercici de la potestat reglamentària municipal.
El reglament és necessari per tal de dotar el Consell Consultiu del POUM d’estructura organitzativa i de funcionament.
Els objectius de la norma
El reglament regularà l’objecte, les funcions, els òrgans, la composició i les competències del Consell, el seu funcionament i el règim de recursos que resulta aplicable i contindrà la regulació imprescindible per atendre a la necessitat que es proposa la norma, sempre d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat i seguretat jurídica.
Així mateix, el reglament no comportarà cap restricció de drets ni imposarà obligacions als destinataris, més enllà dels drets i les obligacions que el mateix reglament creï per als destinataris que acceptin formar part del Consell Consultiu del Pla.
Per tal de garantir el principi de seguretat jurídica, el reglament haurà de ser coherent amb la resta de l’ordenament jurídic aplicable, en tant que s’elabora a l’empara i respectant les previsions normatives que resulten d’aplicació, tant pel que fa a les competències municipals, com pel que fa al procediment d’elaboració i aprovació i al contingut del reglament.
Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores
L'alternativa no regulatòria no resulta factible, ja que és imprescindible que la concreció de l’organització i funcionament del Consell Consultiu sigui desenvolupat reglamentàriament.
Cal tenir present que a més d’aquest procediment de consulta prèvia i d’acord amb el marc jurídic vigent, la tramitació del reglament requerirà la publicació i subjecció a informació pública del text del reglament per tal que la ciutadania pugui formular les al·legacions i reclamacions que consideri oportunes.
Compartir