Skip to main content

Cookie settings

We use cookies to ensure the basic functionalities of the website and to enhance your online experience. You can configure and accept the use of the cookies, and modify your consent options, at any time.

Essential

Preferences

Analytics and statistics

Marketing

Pressupostos Infants i Adolescents

La dinàmica convencional de govern de les ciutats sovint ha assignat a la ciutadania el paper de receptor dels canvis, sense convidar-lo a prendre part de les decisions. Si això ha passat al terreny de les persones adultes, encara ha resultat més difícil que s'escolti la veu dels nens i nenes i es valori la seva opinió.  

L’organisme bàsic per implicar a infants i adolescents a les decisions de ciutat són els Consells d'Infants i Adolescents. Es tracta de l'estructura estable de participació que estableixen els ens locals per tal que tinguin veu dins el consistori. Una altra eina important de la qual disposa l’administració local per fer partícips dels projectes de ciutat a la ciutadania, són els pressupostos participatius. Amb aquesta proposta, doncs, es vol coordinar aquests dos instruments per tal que infants i adolescents de Rubí puguin participar en la definició de propostes que puguin arribar a ser executives, amb una dotació pressupostària de 50.000 euros dels pressupostos municipals en inversions.

Més enllà del treball amb els Consellers i les Conselleres d’Infants i Adolescents també es treballarà de manera participada amb l’alumnat de 3r i 4rt de les escoles de la ciutat.

Els objectius són:

  • Dissenyar amb infants i adolescents el projecte d’aquest col·lectiu ciutadà pels pressupostos participatius de Rubí 

  • Implicar a infants i adolescents a la vida urbana, incorporant la seva veu a un projecte de ciutat, en representació del col·lectiu. 

  • Apoderar aquest col·lectiu, fent-los conscients del seu paper a la comunitat i del valor de les seves aportacions.

  • Garantir la representativitat del procés de projecte, posant de relleu la figura dels representants i construir un discurs que pugui ser traslladat a infants i adolescents representats.

  • Consensuar unes conclusions, que consolidin l’aprenentatge dels participants i puguin ser difoses a d’altres col·lectius.

  • Incloure diferents agents de gestió de la ciutat a la iniciativa per tal de posar en pràctica la transversalitat, i assolir objectius més amplis.

  • Reforçar les estructures de participació locals existents, entre elles el Consell d’infants i Adolescents, incorporant un nou encàrrec a les seves dinàmiques.

  • Fer difusió del projecte al conjunt de la ciutadania, durant tot el procés de treball i un cop executat

El calendari del procés:

  • Fase 1. Comunicació del procés

  • Fase 2. Concreció de la proposta

  • Fase 3. Presentació de la proposta

  • Fase 4. Execució de la proposta i seguiment

Seguiment del procés:

Fase 1. Comunicació del procés

En aquesta fase s’ha presentat públicament el procés. S’han realitzat dues trobades presencials:


Fase 2. Concreció de la proposta

A través de l’estructura de Consells existents es treballa amb els seus membres en l’elaboració d’una proposta conjunta, tenint molt en compte que els temes que es treballin durant les trobades del Consell puguin arribar a la resta d’infants i adolescents de Rubí, potenciant el paper que tenen els Consellers i les Conselleres com altaveus a les seves escoles respectives. D’altra banda, el projecte anirà més enllà de les edats amb representació al Consell d’Infants i Adolescents. En aquest cas, també es recollirà l’opinió d’infants més petits/tes que els consellers i conselleres, ampliant la participació en els pressupostos municipals a 3r i 4t de primària.

Trobades presencials realitzades:

               Consell d’infants: 15-3-2018, 12-4-2018, 17-5-2018 i 14-6-2018

               Consell d’Adolescents: 1-3-2018, 19-4-2018, 10-5-2018 i 07-6-2018

               Sessions 3r i 4rt de primària: 23-5-2018

Fase 3. Presentació de la proposta

En el darrer Consell d’Infants i Adolescents d’aquest curs es treballarà en la preparació de la presentació pública de la proposta. Aquesta presentació es vehicularà amb la presentació dels conjunt de pressupostos participatius de Rubí 2018, es preveu que sigui a finals del mes de juny.

Fase 4. Execució de la proposta i seguiment

Des del Consell d’Infants i Adolescents se’n farà un seguiment per tal puguin ser partícips del seguiment i la seva execució.

  

Ens agradaria fer esment que, malgrat les fases que s’han configurat per als pressupostos participatius amb infants i adolescents, no coincideixen exactament amb les dels procés dels pressupostos oberts a la resta de la ciutadania, la metodologia utilitzada i les accions que es realitzen estan coordinades i funcionen en paral·lel, establint els punts de contacte necessaris durant el propi desenvolupament dels projectes.


Resultats procés infants i adolescents

Finalment, conjuntament amb els infants, s’ha descartat l’estratègia de fer un parc al voltant de la Riera de Rubí i s’ha acabat treballant amb les altres 3 estratègies per materialitzar una proposta concreta.

Unitat de ciutat ideal reproduïble

La situació ideal imaginada, i on cabria el conjunt de les propostes recollides, és la de realitzar una unitat de ciutat que es pugui replicar a diversos punts i que inclogui els criteris que es detallen a continuació. Funcionaria com una placeta caracteritzada com “un tros de ciutat ideal” que podria enriquir diferents punts de Rubí. En aquest sentit, s’aconsella pressupostar el petit àmbit de projecte unitari tenint en compte que se’n pugui executar més d’un, distribuïts per la ciutat, amb un nombre variable d’unitats en funció del pressupost.

S’ha treballat amb criteris de localització d’aquestes actuacions, però hem acordat no definir-ne una ubicació específica i concreta, fet que entenem que donarà més facilitat i flexibilitat d’execució. Tanmateix, la voluntat compartida és que aquests espais estiguin vinculats al carrer i/o a espais de pas, enlloc de localitzar-se a l’exterior d’una escola o equipament determinats.

Val a dir que amb els nens i nenes hem treballat des del primer dia amb aquesta idea de ideal de “tros de ciutat ideal”, malgrat hem deixat clar que el fet que pugui desenvolupar-se tot el conjunt, o només algunes de les idees de manera parcial, dependrà de molts factors entre els quals s’hi troba, lògicament, la valoració tècnica que se’n faci des de l’Ajuntament.

 

 

Confirm

Please log in

The password is too short.

Share