Justificació de la iniciativa
L’actual Reglament del registre d’habitatges buits de Rubí es va aprovar definitivament el 22 de juliol de 2021 i ara es porta a modificació per adaptar-lo a la nova normativa, en concret la Llei12/2023, de 24 de maig, pel dret a l’habitatge, fer-lo més flexible, aclarir i millorar el procediment.
De conformitat amb allò previst a l'article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC), amb l'objectiu de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte de Reglament del registre municipal d’habitatges buits de Rubí, cal dur a terme una consulta pública per tal de recollir l'opinió de la ciutadania major de 16 anys empadronada a Rubí i de les organitzacions i associacions legalment constituïdes que puguin resultar potencialment afectades per la futura norma, en relació als següents aspectes:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
c) Els objectius de la norma.
d) Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.
Per tal de donar compliment a aquest tràmit, se sotmet a consulta pública prèvia a l'elaboració del projecte de Reglament del registre d’habitatges buits de Rubí, durant un termini de 15 dies hàbils, a comptar des del dia següent al de la present publicació al web municipal.
La ciutadania, les organitzacions i associacions que així ho considerin, poden fer arribar les seves opinions sobre els aspectes plantejats al respecte a través del punt d’accés de la plataforma Participa Rubí ubicada a la web https://participa.rubi.cat .
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
L'accés a l’habitatge és una de les principals preocupacions de la ciutadania. En els darrers anys, els preus d’aquest bé de primera necessitat s’han incrementat per damunt del salaris de les famílies, que veuen com cada vegada és més complicat accedir al crèdit pels requeriments imposats pel sistema bancari. Per altra banda, l’oferta d’habitatges de lloguer és manifestament insuficient o no és competitiva i amb rendes elevades.
El Pla Local d’Habitatge de Rubí 2021-2027 identifica els col·lectius amb més problemes d’accés a l’habitatge com són les persones joves, la gent gran, o les persones en situació de risc o que pateixen situacions d’exclusió residencial.
Ens trobem que al mercat de l’habitatge tenim d’una banda una forta demanda social i per una altra un important volum d’habitatges buits que no s’ofereixen i que perjudica greument el dret dels ciutadans a l’accés a l’habitatge.
El Reglament del registre dels habitatges buits, té una doble finalitat:
1. Constituir un cens dels habitatges buits del municipi
Aquest cens ens permet conèixer la situació del parc d’habitatges de la ciutat la qual cosa facilita la planificació i aplicació de mesures per incentivar-ne la seva incorporació al mercat de lloguer per tal de fomentar i garantir la funció social de l'habitatge, i alhora contribuir a ampliar l’escassa oferta d’habitatges de lloguer assequible i garantir el dret constitucional i estatutari d’un habitatge digne per a tothom.
2. Fer les funcions del “Registre municipal d’immobles desocupats amb caràcter permanent” previst a l’ordenança fiscal número 3.1 que estableix el recàrrec sobre l’IBI en els immobles efectivament desocupats.
b) La necessitat i l'oportunitat de la seva aprovació
Des de l’Ajuntament de Rubí es vol fomentar i garantir la funció social de l'habitatge, desincentivar-ne la seva utilització anòmala mitjançant les accions previstes al Programa d’inspeccions d’habitatges buits i l’aplicació del recàrrec sobre l’IBI en immobles declarats buits.
c) Objectius del Reglament
Aquest projecte de reglament esdevé una eina jurídica que concreta les mesures necessàries per a la regulació de les condicions per a determinar els immobles de caràcter residencial desocupats amb caràcter permanent sense causa justificada durant més de dos anys, per inscriure'ls en el Registre municipal d'habitatges buits i incentivar la seva posada en el mercat de lloguer.
Per això, aquest reglament ha de regular les següents determinacions:
· Definir els casos que es considera desocupat un habitatge per atribuir la característica de buit
· Gestionar un registre municipal d'habitatges buits
· Regular el procediment de declaració d'habitatge buit
· Regular el procediment d’inscripció dels habitatges buits al Registre
d) Posibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries
No s’han detectat solucions alternatives regulatòries o no regulatòries que puguin substituir els efectes que aquest reglament vol establir, sense perjudici de les actuacions informatives i de mediació que es puguin promoure des de l’Ajuntament en aquesta matèria.
Compartir